„Confruntarea” elevului cu lista ocupațiilor potrivite

„Confruntarea” elevului cu lista ocupațiilor potrivite

 Nu e suficient ca elevul să cunoască ocupațiile care i se potrivesc. Opțiunile redate de platformă pot sau nu să fie congruente cu așteptările sale. Lista potrivirilor reprezintă o oportunitate foarte bună de reflecție asupra sinelui și de dezvoltare a identității. Rolul psihologului sau a profesorului este de a se asigura că elevul analizează opțiunile înainte de a le respinge fără temei.

Pentru adolescenți, una dintre sarcinile importante de dezvoltare este luarea deciziei de carieră. La această vârstă însă, poate fi dificil pentru elevi să știe ce li s-ar potrivi. Orientarea în carieră este modalitatea optimă prin care elevii pot dobândi informații temeinice despre lumea ocupațională, cunoștințe despre sine și abilități de luare a deciziilor.

Platforma Cognitrom Career Planner (CCP- www.ccponline.ro) este un mijloc eficient de livrare a orientării școlare și profesionale, a cărui avantaj major îl constituie afișarea listelor cu ocupații potrivite elevului, pe baza profilului său vocațional, și determinarea gradului de potrivire cu oricare ocupație sau alternativă educațională. Însă, nu e suficient ca elevul să cunoască ocupațiile care i se potrivesc. Opțiunile redate de platformă pot sau nu să fie congruente cu așteptările sale. Astfel, există trei situații posibile:

  1. Platforma afișează ceea ce crede elevul că i se potrivește;
  2. Platforma afișează ceea ce elevul nu crede că i se potrivește;
  3. Platforma nu afișează ceea ce elevul crede că i se potrivește.

În prima situație, dacă majoritatea ocupațiilor afișate corespund așteptărilor elevului, înseamnă că acesta are o bună cunoaștere a sinelui și experiențe de explorare anterioare în baza cărora a determinat ce i s-ar potrivi. Sarcina dumneavoastră este în acest caz asistarea elevului în a alege dintre opțiunile potrivite pe aceea de care să fie cel mai mulțumit.

Dacă platforma afișează ceea ce elevul nu crede că i se potrivește (situația 2), e posibil să respingă ocupațiile, fără a le lua în considerare, cel puțin inițial, ca alternative viabile. Țineți cont de faptul că elevii pot avea cunoștințe limitate despre ocupații, iar prototipurile lor mentale pot să nu reflecte informațiile din profilele ocupaționale. De obicei, prototipurile se construiesc pe baza unor exemple din viața cotidiană sau din media și se bazează mai ales pe prestigiul social al ocupației, salariu și trendul actual pe piața muncii (altfel spus, dacă este sau nu o opțiune “populară” în prezent). Un alt motiv posibil pentru care elevul poate considera că nu i se potrivește o ocupație este explorarea insuficientă a propriilor abilități, interese și/sau valori. Lista potrivirilor reprezintă o oportunitate foarte bună de reflecție asupra sinelui și de dezvoltare a identității. Rolul psihologului sau a profesorului este de a se asigura că elevul analizează opțiunile înainte de a le respinge fără temei.

Procesul normal de decizie este de a aduna informații despre ocupații pentru a ajunge la o listă scurtă care va fi analizată în profunzime. Platforma CCP simplifică procesul de colectare de informații, punându-le pe toate la dispoziția elevului și selectând dintre cele 1150 de ocupații, o lista mai lungă de ocupații care i-ar putea aduce satisfacții profesionale, din punct de vedere al intereselor, abilităților, valorilor sau a celor trei criterii simultan. Asigurați-vă că elevul nu omite etapa de explorare generală a alternativelor și, dacă îi este mai ușor, puteți încerca să le grupați pe domenii ocupaționale sau după criteriile elevului (de exemplu: ocupații la care mă gândisem înainte, ocupații la care nu m-am gândit, ocupații interesante, ocupații de care nu am auzit niciodată etc.).

În a treia situație, dacă platforma nu afișează ceea ce spera elevul, e posibil ca acesta să fie dezamăgit sau chiar să refuze să continue procesul orientării. Unii elevi pot fi ezitanți să completeze testele de teamă că nu le va ieși ocupația pe care și-o doresc. Țineți cont de faptul că alegerea unei ocupații reprezintă o alegere pentru sinele viitor, iar elevul poate avea o anumită imagine despre cum ar trebui să fie această ipostază a lui. De aceea, e util să investigați înainte de testare dacă are deja o listă scurtă de ocupații și, după testare, să verificați dacă rezultatele coincid cu imaginea sa despre sine. Platforma permite realizarea comparației între orice profil ocupațional și rezultatele elevului, prin urmare puteți analiza împreună unde anume apar incongruențele.

În toate cazurile expuse, fiți alături de elev în explorarea propriei persoane și a alternativelor profesionale. În calitate de facilitator, arătați-i toate variantele și sprijiniți-l în conturarea aspirațiilor sale de carieră. E important ca decizia pe care o va lua să îi aparțină lui, pentru că altfel angajamentul față de decizie va fi redus. La final, contează cel mai mult ca elevul să fie mulțumit de alegerea făcută.

 Articol scris de Larisa Calo, psiholog vocațional